LOGO Isotekstinen versio | Normaali versio

Ylivieskan kirkon kehitysvaiheesta sopimus

Ylivieskan kirkko-hankkeen kehitysvaiheen allianssisopimus allekirjoitettiin perjantaina 12.10. Sopimuksen allekirjoittivat Ylivieskan seurakunta, Arkkitehtitoimisto K2S Oy, A-Insinöörit Suunnittelu Oy, A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy, Granlund Oulu Oy, Työyhteenliittymä Kotikirkon rakentajat, Are Oy ja HSK-Sähkö Oy. Sopimuksella osapuolet sitoutuivat toteuttamaan kehitysvaiheen tehtävät yhdessä. Niitä ovat mm. allianssin projektiorganisaation ja johtamisjärjestelmän kehittäminen, toteutussuunnitelmien laatiminen, tavoitekustannuksen asettaminen ja riskienhallintasuunnitelman tekeminen.

Kehitysvaiheessa allianssi asettaa hankkeelle tavoitteet ja kehittää suunnitelmia ja arvioi ratkaisuihin liittyviä riskejä, toteutettavuutta ja laatua yhteistyössä niin, että voidaan asettaa hankkeen tavoitekustannus, jolla tavoitteet saavutetaan. Suunnitelmia ei viedä loppuun asti, vaan tavoitteena on päästä niitä kehittämällä yhteiseen näkemykseen siitä, että tavoitekustannuksen saavuttaminen on aidosti mahdollista. Tavoitekustannus on projektin kokonaiskustannus, jonka rajoissa kaikki osapuolet sitoutuvat toteuttamaan projektin. Siihen sisältyy toteutuskustannusten lisäksi myös mm. riskivaraus ja tilaajan kustannukset. Jos tavoitekustannus ylitetään toteutusvaiheessa vastaavat palveluntuottajat myös ylityksestä omalta osaltaan. Jos tavoitekustannus alitetaan, saavat palveluntuottajat bonusta kehitysvaiheen sopimuksen liitteenä olevan kaupallisen mallin mukaisesti. Tavoitekustannuksella on usein reunaehtona tilaajan ilmoittama budjetti, Ylivieskan kirkko-hankkeessa 10 miljoonaa euroa.

Kehitysvaiheen päätyttyä arviolta ensi vuoden alussa, tilaaja arvioi hankkeen toteutettavuuden ja hyväksyy tai hylkää tavoitekustannuksen sekä päättää toteutusvaiheeseen siirtymisestä.

Toteutusvaiheesta laaditaan erillinen sopimus, joka kattaa hankkeen toteutuksen ja jälkivastuuajan. Arvioitu rakentamisen aloittamisajankohta on keväällä 2019.

Ylivieskan kirkko-hankkeen kehitysvaiheen allianssisopimusta 12.10.2018 allekirjoittamassa seurakunnan puolesta Pentti Haikola, Eija Nivala ja Timo Määttä, Työyhteenliittymä Kotikirkon rakentajista Mikko Kaarto, A-Insinöörit Suunnittelu Oy:stä Ville Jaatinen, A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy:stä Ari-Matti Jänkälä, Granlund Oulu Oy:stä Petri Vuorre, HSK-Sähkö Oy:stä Hannu Kauppi, Are Oy:stä Matti Lesell ja Arkkitehtitoimisto K2S Oy:stä Kimmo Lintula.