LOGO Isotekstinen versio | Normaali versio

Eloseuroissa esitelmä Paavo Ruotsalaisen elämästä

Tämänvuotisissa Herättäjän Eloseuroissa tulevana viikonloppuna kuullaan esitelmä Paavo Ruotsalaisen elämästä. Esitelmän pitää elämäntyönsä Helsingin Kannelmäen seurakunnassa tehnyt rovasti Pentti Simojoki. Hän on harrastuksenaan perehtynyt herännäisyyden historiaan ja hänen tuorein kirjansa ENSIMMÄISET JA VIIMEISET KIUSAUKSET – Ukko-Paavon taival julkaistiin Kirjapajan kustantamana 2006. Kirjassaan Pentti Simojoki seuraa Paavon kiintoisaa taivalta lapsuuden salomailta kansan kunnioittamaksi uskonnolliseksi neuvonantajaksi. Paavon aikalaisten kirjoituksista ja hänen itsensä sanelemista kirjeistä piirtyy henkilökuva tinkimättömän rehellisestä etsijästä: Paavo pyrki toisinaan ottamaan selkoa lähimmäistensä tekopyhyydestä kuin omasta hengellisestä tilastaankin jopa kääntämällä asioita päälaelleen.
Eloseurat pidetään Ylivieskan kirkossa ja ne alkavat lauantain iltaseuroilla ja jatkuvat sunnuntaina jumalanpalveluksella ja kolmilla seuroilla.