LOGO Isotekstinen versio | Normaali versio

Haudoille kynttilälyhtyjä muovikynttilöiden sijaan

Kankaan ja Kantokylän hautausmaille on valmistunut syksyn aikana uudet jätekatokset. Muillekin hautausmaille sellaiset ovat tulossa ensi kesään mennessä. Seurakunta toivoo, että haudalla kävijät panisivat metallin ja lasin jatkossa niille varattuihin kierrätyssäiliöihin. Hautakynttilöiden kansiosan voi laittaa metallikierrätykseen ja lasiosat lasikierrätykseen. Muoville ei ole omaa säiliötä, koska muovikynttilöihin jäävä steariini estää kierrätyksen. Bio- ja maatuva jäte saavat omat säiliöt sitten kun Vestia Jätehuolto pystyy ne lajittelemaan.

Seurakunta toivookin runsaan muovijätteen vähentämiseksi haudoilla kävijöitä suosimaan metalli- ja lasilyhtyjä, joihin voi tuoda pelkän kynttilän. Myös liikkeiden toivotaan suosivan tarjonnassaan ekologisempia vaihtoehtoja muovikynttilöiden sijaan.

Haudoilla käynnit ja rakkaiden omaisten muistaminen kynttilöin on yleistynyt ilahduttavasti viime vuosina. Samalla muovijätteen määrä on kuitenkin kasvanut räjähdysmäisesti.