LOGO Isotekstinen versio | Normaali versio

Avioliittoon kuulutetaan: -

Kuollut: -

Tietoa

Kirkolliset toimitukset, kaste, konfirmaatio, avioliittoon vihkiminen ja hautaan siunaaminen ovat ihmisen elämän kaareen ja sen käännekohtiin liittyviä tapahtumia, joissa kohtaamme toisemme ilon ja surun, elämän ja kuoleman merkeissä. Pyhät toimitukset ovat osa kirkon jumalanpalveluselämää. Kirkko tahtoo palvella evankeliumilla ja rukouksella ihmistä hänen elämäntilanteessaan, ja välittää siihen Jumalan siunauksen.

Toimitusten kaavat ovat virsikirjan lopussa olevassa liitteessä. Lisäksi siellä on muita kaavoja: kodin siunaaminen, sairaan luona käynti, rukoushetki surussa sekä arkun tai uurnan maahan kätkeminen, kun hautaan siunaaminen on tapahtunut aiemmin. Liitteessä on myös päivän rukoushetkien rakenteet.

Kun kirkollinen toimitus tulee ajankohtaiseksi tai tarvitset lisätietoja, ota yhteyttä kirkkoherranvirastoon. Tavallisesti sekä toimitusta haluavat että pappi tapaavat etukäteen. Tapaaminen tarjoaa mahdollisuuden keskusteluun ja tutustumiseen samalla kun sovitaan käytännön järjestelyistä ja toimituksen kulkuun liittyvistä yksityiskohdista. Toimitusten suorittamisesta ei peritä erillistä korvausta, mutta oman seurakunnan ulkopuolelta pyydetylle papille voidaan korvata matkasta aiheutuneet kustannukset.