LOGO Isotekstinen versio | Normaali versio

Kilpailuehdotus Trinitas ykköseksi Ylivieskan kirkon arkkitehtuurikilpailussa

Ylivieskan kirkon ja sen ympäristön arkkitehtuurikilpailun tulosten julkistamis‐ ja palkintojen-jakotilaisuus 6.11.2017 klo 12, Seurakuntakoti Maria, Kirkkotie 2 Ylivieska

Kaikki palkitut, kuva: Heidi VuolteenahoTIEDOTE

Yleisen arkkitehtuurikilpailun järjestäjänä on ollut Ylivieskan seurakunta. Kilpailutehtävänä oli suunnitella tulipalossa menetetyn kirkon tilalle Ylivieskan seurakunnalle uusi kotikirkko, jonka odotetaan myönteisellä tavalla liittyvän kristilliseen kirkkorakennusperinteeseen. Tavoitteena oli, että kilpailun tulos toimii lähtökohtana tarkemmalle suunnittelulle, ja voittaneen työn pohjalta voidaan käynnistää kirkkorakennuksen jatkosuunnittelu yhdessä rakennuttajan, seurakunnan edustajien kanssa. Kilpailu oli yleinen suunnittelukilpailu ja se oli avoin kaikille Suomen sekä muiden Euroopan Unionin ja sen hankintalainsäädännön piiriin kuuluvien maiden kansalaisille voimassa olevien lakien ja sopimusten mukaisesti. Kilpailussa noudatettiin kilpailuohjelmaa sekä Suomen Arkkitehtiliiton (SAFA) kilpailusääntöjä. Kilpailu alkoi 14.2. ja päättyi 15.5.2017. Määräaikaan mennessä kilpailuun osallistui 214 ehdotusta, jotka kaikki hyväksyttiin arvosteltaviksi. Palkintolautakunta kokoontui kuusi kertaa.

Palkintolautakuntaan kuuluivat Ylivieskan seurakunnan nimeäminä kirkkoherra Timo Määttä (palkintoltk pj), Kalle Luhtasela (kirkkovaltuuston pj, palkintoltk varapj), Pekka Similä (kirkkoneuvoston varapj) kirkkoneuvoston jäsenet Merja Jaakola ja Marja Himanka ja seurakuntamestari Hannu Jussi-Pekka (srk:n työntekijöiden edustaja).

Ylivieskan kaupungin nimeäminä Risto Suikkari (kaupunginarkkitehti) ja Leena Löytynoja (johtava rakennustarkastaja).

SAFA:n kilpailutoimikunnan nimeäminä Janne Pihlajaniemi (arkkitehti SAFA) ja Ulla Rahola (arkkitehti SAFA). Palkintolautakunnan sihteerinä on toiminut Kerttu Illikainen.

Kilpailun tulos:

1. palkinnon voittaneen Trinitas-ehdotuksen tekijät: Mikko Summanen, Niko Sirola ja Kimmo Lintula. Kuva Heidi Vuolteenaho1.palkinto (30.000 €)

Ehdotus 82 Trinitas (Tekijät Arkkitehtitoimisto K2S, Kimmo Lintula, Niko Sirola, Mikko Summanen avustajinaan Mari Ollila ja Petri Ullakko. Tekijänoikeudet Arkkitehtitoimisto K2S Oy)

3. palkinnot (á 12.000 €)

Ehdotus 168 Silta (Tekijät työryhmä Aarti Ollila Ristola Arkkitehdit Oy, arkkitehti Erkko Aarti, arkkitehti SAFA Arto Ollila, arkkitehti SAFA Mikki Ristola, arkkitehti SAFA Kuutti Halinen, arkkitehti Pyry Kantonen, tekn.kand. Meri Wiikinkoski. Tekijänoikeus Aarti Ollila Ristola Arkkitehdit Oy)

ja

Ehdotus 197 Kooda (Tekijät projektin johtaja arkkitehti SAFA M.Arch Anssi Lassila, työryhmä arkkitehti yo Kazunori Yamaguchi, arkkitehti yo Marko Simsiö, arkkitehti yo Juha Pakkala. Visualisointi Lumire Oy Antti Hakala . Tekijänoikeus: Anssi Lassila/ OOPEAA OFFICE FOR PERIPHERAL ARCHITECTURE)

Lunastukset (á 7.000 €)

Ehdotus 90 Emilia (Tekijä Benjamin Aspelin. Avustajat Stian Vestly Holte, Simon Schumacher. Tekijänoikeus tekijä ja avustajat)

Ehdotus 96 Trias (Tekijä arkkitehti SAFA Pauli Terho. Tekijänoikeus Pauli Terho)

Ehdotus 109 Ristit ( Tekijä arkkitehti SAFA Aaro Artto. Tekijänoikeus: Aaro Artto, Arkkitehtityö-huone Artto Palo Rossi Tikka Oy).

Kunniamaininta

Ehdotus 122 Minä olen tie (Tekijä Benjamin Schulman. Tekijänoikeus Benjamin Schulman)

Palkintolautakunta suosittaa yksimielisesti ehdotusta nro 82 "Trinitas" jatkosuunnittelun pohjaksi ja kirkon suunnittelutehtävän antamista voittaneen ehdotuksen tekijälle.

Yleisarvostelu

Linkki arvostelupöytäkirjaan