LOGO Isotekstinen versio | Normaali versio

Kirkkovaltuusto valitsi Trinitaksen kirkon jatkosuunnittelun pohjaksi

Uutinen Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuuston kokouksesta 29.1.2018:

Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuusto valitsi kirkkoneuvoston esityksestä ja arkkitehtuurikilpailun palkintolautakunnan yksimielisen suosituksen mukaisesti ehdotuksen nro 82 Trinitas jatkosuunnittelun pohjaksi ja kirkon suunnittelutehtävän antamista voittaneen ehdotuksen tekijälle.

Ennen kirkkoasian käsittelyä kokouksessa pidettiin ryhmäkokoukset. Antero Saulio teki esityksen Trinitas-ehdotuksen hyväksymiseen liittyvistä reunaehdoista. Janne Pelo kannatti esitystä. Eeva-Liisa Koskela kannatti myös esitystä ja esitti aikalisää lisäselvityksiä varten. Alpo Löytynoja pyysi Sauliota muuttamaan reunaehtoesitystään toivomusponneksi, johon Saulio ei kuitenkaan lämmennyt. Äänestyksessä kirkkoneuvoston esitys voitti äänin 18-7.

Kirkkovaltuusto hyväksyi Pekka Similän esittämän laajan ryhmän ponsiesityksen, jossa kirkkovaltuusto tuo esille yksimielisesti seuraavia tavoitteita kirkkoneuvostolle kirkkoinvestoinnin suunnitteluvaiheeseen. Suunnitelmaan lisätään kellotorni, kattoratkaisua kehitetään turvalliseen suuntaan ja yleensä kirkon toiminnallinen suunnittelu toteutetaan tiiviissä yhteistyössä tilaajan ja käyttäjien kanssa. Pysytään kilpailuohjelman mukaisessa kustannusarviossa.

Kirkon alustavan hankinta-aikataulun mukaan kirkkovaltuuston päätöksen jälkeen alkaa ehdotussuunnittelu sekä hankkeen valmistelu ja suunnittelu. Näiden suunnitelmien jälkeen kirkkovaltuusto arvioi kesällä I vaiheen suunnitelmat ja tekee päätöksen jatkosta. Jos valtuusto hyväksyy suunnitelmat, jatkuu hankesuunnitelma syyskesällä yhteisellä suunnittelu- ja kehitysvaiheella.

Kirkkovaltuusto hyväksyi seurakunnalle uuden taloussäännön. Valtuutettuja informoitiin edustajien valinnasta tulevaan Oulun hiippakunnan piispanvaaliin.

Kuva: Jussi Leppälä