Kirkkovaltuusto piti Ylivieskan seurakunnan kirkollisveroprosentin ennallaan

Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuusto päätti yksimielisesti seurakunnan kirkollisveron tuloprosentiksi vuodelle 2020 edelleen 1,75 prosenttia. Tämä veroprosentti on tällä hetkellä yleisin Kalajoen rovastikunnassa. Talous hoidetaan siten, että tulot riittävät menojen kattamiseen.

Jukka Hautalalle myönnettiin ero kirkkovaltuuston ja kirkkoneuvoston jäsenyydestä. Kirkkovaltuuston varsinaiseksi jäseneksi päätettiin kutsua Laaja lista -valtuustoryhmän ensimmäinen varavaltuutettu Aira Lehto. Kirkkovaltuusto valitsi Mari Rättyän Jukka Hautalan tilalle varsinaiseksi jäseneksi kirkkoneuvostoon jäljellä olevaksi kaudeksi ja Sakari Sorviston Rättyän varajäseneksi.

Kirkkoherra Eija Nivala antoi kirkkovaltuutetuille tilannekatsauksen kirkkohankkeesta ja seurakuntayhtymäselvityksestä. Puheenvuoroissa korostettiin tiedottamisen tärkeyttä kirkon rakennushankkeen aikana. Seurakuntayhtymäselvityksestä valtuutetut kävivät hyvän ja perusteellisen keskustelun.

Paula Haapakoski toi esille kaupunginvaltuustossa tehdyn aloitteen kaupungin metsien luomusertifioinnista ja teki samansisältöisen esityksen seurakunnan metsien sertifioinnista.